ЧЕТИРИ ЛАПИ с класация на над 200 модни бранда, разкриваща огромни пропуски в хуманното отношение към животните
Проучването на водещата агенция YouGov показва разминаването между нарастващото потребителско търсене на устойчиви продукти и изоставащите действия на брандовете
Ново глобално проучване на YouGov показва, че над една четвърт от всички интервюирани (27%) вече избягват модните продукти с животински произход, докато само четири процента от оценените модни марки са публикували ясни ангажименти за намаляване на материалите с животински произход (МЖП). За България процентът на хората, които са решили да избягват модни артикули от животински произход е дори още по-висок (34%), като се е покачил с цели 5% спрямо 2021 г., когато е бил 28%. В същото време, около пет милиарда животни са изложени на риск от тежки страдания за производството на облекло, поради рутинни осакатявания или лошо отглеждане, или са убивани директно заради ценната им кожа. В отговор на това, глобалната организация за защита на животните ЧЕТИРИ ЛАПИ стартира „Класация на брандове за грижовна мода“, в която са събрани резултатите за намаляване и усъвършенстване на материалите от животински произход на над 200 международни модни марки. Въпреки че много марки като Ganni, Everlane и Stella McCartney са постигнали положителен напредък, пътят към по-грижовна мода е все още дълъг. Например, 61% от оценените марки трябва да направят повече, за да изключат по надежден начин използването на пух, скубан от живи животни, от веригите си за доставки. Повече от една трета от купувачите (36%) заявяват, че ще предпочетат една марка пред друга, ако тя дава приоритет на хуманното отношение към животните. Класацията на ЧЕТИРИ ЛАПИ дава възможност на потребителите да разберат как модните марки се справят по отношение на благосъстоянието на животните и насърчава модните компании спешно да увеличат ангажиментите и действията си, за да подобрят хуманното отношение към животните.
През април 2024 г. ЧЕТИРИ ЛАПИ поръча проучване на общественото мнение, проведено от известния институт за пазарни проучвания YouGov сред почти 11 000 потребители в 12 държави*. Резултатите показват, че огромното мнозинство от хората са загрижени за отношението към животните в световното модно производство. Най-голяма е загрижеността за използването на ценна кожа (81%), следвана от пух (59%) и вълна (33%). За България 72% от респондентите са загрижени за ценната кожа, 43% за пуха и 29% за вълната. Ценната кожа е един от най-жестоките материали от животински произход на модния пазар, тъй като лисици, еноти и други диви животни са постоянно затваряни в тесни клетки и брутално убивани, за да бъдат одрани. Новата класация на ЧЕТИРИ ЛАПИ за грижовна мода показва, че четири от всеки пет марки (82%), за щастие, вече са се отказали публично от ценната кожа, но има много брандове, които все още не са направили публично изявление против употребата на кожа с косъм от диви животни в продуктовата си гама.
Жестоко и неизвестно: Вълна от подрязани на живо агнета**
Класацията за грижовна мода, също така, внимателно проучва как марките намаляват рисковете от подрязването на живи агнета (известно още като мулезериане) - жестока процедура, при която от задните части на повече от десет милиона агнета годишно се отрязват парчета кожа и месо с размер колкото длан. Впечатляващо е, че повече от половината (54%) от марките са поели ангажимент да използват само сертифицирана вълна без подрязване на живи агнета, а 13% употребяват вълна, която според твърденията е напълно сертифицирана. Водещи в тази категория са марки като The North Face, Icebreaker, ALLSAINTS, Columbia Sportswear’s prAna и Reformation.
Увеличение в търсеното на по-грижовна мода
Според проучването всеки втори възрастен (50%) твърди, че компаниите трябва да дават на защитата на животните равен приоритет, наред с опазването на околната среда и социалните стандарти (условия на труд). Повече от една пета (22%) от възрастните заявяват, че в момента търсят или купуват модни артикули с удостоверения за хуманно отношение към животните, докато повече от всеки четвърти (27%) е решил да избягва модата от животински произход.
„Много от компаниите, включени в класацията ни, са постигнали напредък в посока подобряване на хуманното отношение към животните, но повечето марки не са направили достатъчно, за да намалят използването на материали от животински произход, въпреки нарастващото потребителско търсене на хуманна мода. Това е особено притеснително, тъй като индустриалното животновъдство продължава да разширява своите мащаби, когато спешно трябва да ги свие, ако искаме да постигнем глобалните цели за хуманно отношение към животните и опазване на околната среда“, казва Медкалф.
Намаляването на МЖП изисква иновации
Намаляването на МЖП е не само важна стъпка за свеждане до минимум на тежките нарушения на хуманното отношение към животните, но и за справяне с въглеродния отпечатък на модната индустрия и замърсяването на земята и почвата, както се посочва в предишен доклад на ЧЕТИРИ ЛАПИ. Според проучването на YouGov, мнозинството от всички интервюирани (81%) и 80% от българите са съгласни, че модните марки трябва да намалят използването на МЖП и да инвестират в преминаването към по-устойчиви алтернативи на материали, щадящи животните, като рециклирани материали или материали на растителна основа.
Обща информация
Класация на брандове за грижовна мода
Класацията за грижовна мода е цифрова база данни, която ще позволи на потребителите да разберат по-добре ангажиментите и напредъка на модните марки в четири ключови области за хуманно отношение към животните, в рамките на техните вериги за доставка: 1/ употребата и избягването на вълна от подрязани на живо агнета (мулезирана вълна); 2/ пух, скубан от живи животни; 3/ използването на ценни кожи и 4/ намаляването на материалите от животински произход (МЖП) като цяло. Класацията не предоставя цялостен рейтинг на модните марки и не разглежда цялостната употреба на материали от животински произход от дадена марка. Въпреки това, като увеличава прозрачността и измерва напредъка в ключови области, ЧЕТИРИ ЛАПИ може да насърчи брандовете да постигнат целенасочена трайна промяна за животните по света.
Методология
ЧЕТИРИ ЛАПИ оценява марките по набор от цветови индикатори в зависимост от действията им в четири категории: 1/ употреба на ценна кожа; 2/ използване на вълна от подрязани на живо агнета (мулезирана вълна); 3/ употреба на пух от живо скубане и 4/ цялостното намаляване на МЖП в техните вериги за доставки. По отношение на използването на ценна кожа, решаващият фактор за максимална положителна оценка (тъмнозелен индикатор) в тази категория беше дали марката забранява използването на ценна кожа и дали се е присъединила към международната програма “Търговци без ценни кожи”. За пух без живо скубане, ЧЕТИРИ ЛАПИ взе предвид дали марката може да проследи произхода на материалите си, включително до фермите, от които произхождат; дали марката е преустановила използването на първичен пух в полза на рециклирани и/или растителни алтернативи, или дали изобщо използва пух***. В категорията за употреба на вълна от подрязани на живо агнета, най-висока оценка се получава, ако 100% от вълната е сертифицирана, че не идва от агнета подрязани на живо (100% немулезирана вълна), или ако марката изобщо не използва вълна. Червена оценка получиха марките, които все още не са предприели никакви стъпки за усъвършенстване на своите вериги за доставки в гореспоменатите области или стъпки за намаляване на МЖП.
Класацията за грижовна мода е достъпна тук.
*Глобалното проучване на общественото мнение е проведено онлайн между 3 и 18 април 2024 г. в дванадесет държави: Австралия, Австрия, България, Франция, Германия, Италия, Холандия, Южна Африка, Испания, Швейцария, Обединеното кралство и Съединените щати. Данните са представителни за всички пълнолетни граждани на страната (на възраст 18+ години). Марките, включени в Класацията за грижовна мода, са от цял свят, но предимно от Европа и САЩ.
**Живото подрязване на агнета е различно от стригането на агнета и се практикува само в Австралия, която остава единствената страна, която все още не е забранила тази жестока и болезнена процедура.
***За гаранция, че пухът не е скубан на живо, се изискват по-строги мерки, отколкото за вълната от подрязвани на живо агнета, заради по-големия риск от потенциални нарушения в рамките на сертифицираните вериги за доставка на пух без живо скубане, в сравнение с веригите за доставка на немулезирана вълна. През последните години няколко разследвания показаха, че във веригите за доставка на пух продължават да съществуват сериозни нарушения.