Заедно можем да накараме модната индустрия да превърне защитата на животните в свой приоритет, като насочим вниманието към модните марки, които предприемат стъпки към бъдеще, щадящо животните. Класация на модни брандове за грижовна мода оценява усилията на марките в борбата с подрязването на живи агнета (жестока практика, която е различна от стригането на вълна, известна още като мулезиране), употребата на ценни кожи, живото скубане на пух и намаляването на използването на материали от животински произход (МЖП). Използвайте тази класация, за да подкрепите проактивните марки и за да знаете към кого да се обърнете за по-нататъшни действия.
Кликнете върху модния бранд, за да научите повече за ангажиментите му в четирите ключови области.
Марките са оценени и класирани за ангажираността им в четирите ключови области. Под всеки показател е посочен обхватът от критерии, който според нас представлява съответното ниво на напредък.
& Other Stories
Abercrombie & Fitch
About You
Aclima
adidas
Aerie
AFound
Ahlens
Aigle
alchemist
Aldi Nord
Aldi Süd
allbirds
ALLSAINTS
Alma & Lovis
ALTRA
AMERICA TODAY
American Eagle
Amour Vert
ANN TAYLOR
Anna Field (Zalando)
Another Tomorrow
Arc'teryx
ARKET
ARMEDANGELS
ASICS
ASKET
ASOS
ATHLETA
Atmos & Here (The Iconic)
ba&sh
Balenciaga
BANANA REPUBLIC
Barbour
Barts
Baum und Pferdgarten
BAUR
Beaumont Organic
Beggxco
Bershka
BESTSELLER
Betty Barclay
BIG W
BLEND
BLUEY MERINO
BNSM
BODEN
BON'A PARTE
Bonprix
Boohoo
BRANDS
BRAX
Breuninger
BURBERRY
C&A
Calida
Calvin Klein
camel active
Canada Goose
Celtic & Co.
Chiemsee
Chloé
Citizen Wolf
CLOSED
Columbia
Comma
Companys
CONVERSE
COS
COUNTRY ROAD
COYUCHI
Culture
Dafiti
DAVID JONES
Decathlon
Desigual
Dickies
Disana
Doghammer
DRYKORN
Eddie Bauer
Eileen Fisher
Eisbär
Elk
Ellos
ENGEL SPORTS
Engelbert Strauss
Esprit
Etam
Even&Odd
Everlane
F&F Clothing (Tesco)
Fabienne Chapot
Falke
Filippa K
Filling Pieces
Fjällräven
Forever new
Friboo
Galeria
GANNI
Ganter
Gap
George (ASDA)
Gerry Weber
Giesswein
gorman
Grüne Erde
G-Star RAW
GUCCI
H&M
H&M Home
Hanro
Helly Hansen
Hervis
hessnatur
Hirsch Natur
Hobbs
Hofer
Hoka One One
House of Sunny
HUGO BOSS
icebreaker
ICHI
Intersport
Jack & Jones
Jack Wolfskin
John Lewis
JOOP!
Joules
kaipara
Kathmandu
kik
Kings of Indigo
Kmart Australia
Komodo
LACOSTE
LANIUS
LEVI'S
Lidl
Liebeskind Berlin
Lipsy
Löffler
lululemon
Macy's
Maloja
Mamalicious
Mammut
MANGO
Marc O'Polo
MARCCAIN
MARIKOO
Marks & Spencer
Massimo Dutti
Matalan
Matinique
Meindl
Merz b. Schwanen
MIMCO
Monki
Monsoon
Mountain Hardwear
Mufflon
Muntagnard
Mustang
Napapijri
NAUTICA
NAVAHOO
New Balance
New Look
Next
Nike
NIKIN
NOISY MAY
nui
Nutmeg (Morrisons)
OBJECT COLLECTORS ITEM
Off-White
O'Neill Europe
Only
ONLY & SONS
ORTOVOX
Otto.de
Oysho
Part Two
patagonia
Peek & Cloppenburg Düsseldorf
Peek & Cloppenburg Hamburg
Phase 8
PIECES
Pier One
PKZ
Politix
prAna
Primark
Profuomo
Pull & Bear
Puma
QS (s.Oliver)
Ralph Lauren
Reebok
Reformation
River Island
s.Oliver
s.Oliver Black Label
Saint Tropez
Salomon
Sandro
Sanuk
Schöffel
SCROC
Seagale
SELECTED
Sézane
Sissy-Boy
Smartwool
SOREL
Spell
Stella McCartney
Stone Harbor
Stradivarius
super.natural
Superdry
Takko
Tchibo
Tchibo
Ted Baker
The North Face
Timberland
Tom Tailor
Tommy Hilfiger
Transa
Trenery
Trigema
Tu (Sainsbury's)
UGG
Uniqlo
Vans
Vaude
Vero Moda
Vertere Berlin
VILA CLOTHES
Waschbär
WE Fashion
Weekday
Whistles
Witchery
Y.A.S.
you look perfect
Your Turn
Zadig & Voltaire
Zalora
Zara
Zara Home
Zerum
Zign
Как ЧЕТИРИ ЛАПИ оценява ангажимента на даден моден бранд да изключи употребата на вълна от подрязани на живо агнета?
Брандът оповестява, че вълната е 100% сертифицирана немулезирана (без подрязване на живи агнета) или е рециклирана, или не използва вълна, или е поел ангажимент да прекрати използването на вълна в конкретен срок.
Брандът е оповестил ангажимент с краен срок за постепенно преустановяване на използването на вълна от подрязани на живо агнета или за намаляване на използването на вълна с поне 50%.
Брандът е оповестил ангажимент да избягва употребата на вълна от подрязани на живо агнета или публична позиция срещу подрязването на живо.
Брандът не е оповестил публично позиция срещу употребата на вълна от подрязвани на живо агнета, или не демонстрира действия за намаляване на рисковете, свързани с тази жестока практика.
Неодобрени сертификати: Въпреки че сертификатът Global Organic Textile Standard (GOTS) публично декларира позиция срещу практиката на подрязване на живи агнета (известна още като мулезиране), този сертификат сам по себе си не може надеждно да изключи живото подрязване. Затова ЧЕТИРИ ЛАПИ препоръчва сертификатът GOTS да се използва в комбинация с най-добрите налични сертификати за хуманно отношение към животните, които не само забраняват подрязването на живи агнета, но и имат за цел да адресират редица специфични за вида изисквания за хуманно отношение към животните.
Как ЧЕТИРИ ЛАПИ оценява ангажимента на даден моден бранд да изключи живото скубане на пух?
Брандът оповестява надеждна стратегия, която да гарантира, че се изключва скубането на живи животни, не се използва първичен материал (пух) или има времеви ангажимент за прекратяване на използването на пух.
Брандът оповестява ангажимент за допълнителни усилия извън сертифицирането, за да се изключи живото скубане на пух, или има обвързана със срокове цел за намаляване на използването на пух с поне 50%.
Брандът използва 100% сертифициран първичен пух (или комбинация от сертифициран първичен и рециклиран пух) или изглежда, че не използва пух, но не е обявил публично това.
Брандът използва пух или продава продукти, които биха могли да съдържат пух, но не е оповестил ангажимент или не демонстрира усилия за изключване на пух от живо скубане.
Сертификати: За да може даден бранд да достигне жълто ниво за пух, той трябва да бъде сертифициран по някои от следните стандарти: Responsible Down Standard или Downpass.
Как ЧЕТИРИ ЛАПИ оценява ангажимента на даден моден бранд да НЕ употребява ценни кожи?
Брандът е оповестил ангажимент за отказ от употреба на ценни кожи и е част от инициативата „Търговци без ценни кожи“.
Брандът е оповестил, че не използва ценни кожи, но не е част от програмата „Търговци без ценни кожи“.
Брандът продава ценни кожи, но е поел ангажимент за отказ от употреба в определен срок или изглежда, че не употребява ценни кожи, но не е обявил публична позиция против тяхната употреба.
Брандът продава ценни кожи и не е оповестил ангажимент за прекратяването на тази практика.
Програмата „Търговци без ценни кожи“ (Fur Free Retailer): "Водещата световна програма за свързване на компании, които не използват ценни кожи, с потребители, които търсят етични стоки. Онлайн списъкът с търговци и брандове предоставя точна информация за политиката на даден бранд по отношение на ценните кожи, което позволява на потребителите да направят информиран избор при пазаруване.
Как ЧЕТИРИ ЛАПИ измерва ангажимента на даден бранд да намали употребата на материали от животински произход (МЖП)?
Брандът докладва за употребата на МЖП и оповестява измерим ангажимент за намаляване на употребата на МЖП или има обвързана със срокове цел за прекратяване на употребата на един ключов вид МЖП.
Брандът продава множество продукти, изработени от материали от следващо поколение, или инвестира в разработването на материали от следващо поколение.
Брандът използва или оповестява ангажимент за използване на рециклирани МЖП или комуникира намерението си да използва материали от следващо поколение.
Брандът не е оповестил ангажимент или не демонстрира предприети действия за намаляване на употребата на МЖП.
Как съставихме класацията на модните брандове и какво целим да постигнем с нея?
Една от нашите кампании е насочена срещу подрязването на живи агнета (мулезиране) и в момента сме на етап, в който се съсредоточаваме предимно върху действията на модните брандове (за разлика от нашата кампания за ценните кожи, която е силно фокусирана върху правителственото законодателство и повечето марки вече са се отказали от ценните кожи). Текущият списък започна с над 400 марки, които са направили публично изявление срещу подрязването на живи агнета или са поели ангажимент за постепенното премахване на вълна от подрязани на живо агнета от техните вериги за доставки. Възможно е някои от тези марки също да са поели ангажимент да не използват ценна кожа и да са се присъединили към програмата "Търговци без ценни кожи". След това разгледахме по-подробно аспектите на техните публични политики за хуманно отношение към животните по отношение на пуха (живо скубане на пух) и намаляване на материалите от животински произход. Тъй като продължаваме да добавяме все повече брандове към класацията, някои от тях може да имат или да нямат политики, свързани с хуманното отношение към животните, и по четирите проблема. Нашата цел е да предоставим на потребителите и активистите повече информация за действията и ангажиментите на брандовете за справяне с нашите четири ключови приоритета, свързани с хуманното отношение към животните, и да насърчим брандовете да се представят положително по всички критерии в нашата класация, като подобрят своите вериги за доставки.
По какво класацията на модни брандове за грижовна мода се различава от инструмента Good On You?
Нашият списък се фокусира конкретно върху четири ключови приоритета, свързани с хуманното отношение към животните, на които обръщаме внимание и по които работим с марки и правителства. Платформата Good On You разглежда по-цялостно въздействието върху животните, както и върху други важни области, свързани с грижовната мода, включително въздействието върху хората (социална политика)и върху околната среда. Гордеем се, че сме консултантски партньор за системата за оценка на животните в Good On You, на която се основава и нашият двугодишен доклад за хуманното отношение към животните в модата. В рамките на рейтинговата система на Good On You, веган брандовете получават оценка „Отличен“ в категория “Животни”. За нашите цели искаме да дадем на поддръжниците си прозрачна представа за това какво правят марките в четирите основни области на интерес, как предприемат стъпки за избягване на жестокостта в тези области или за намаляване на животинските материали като цяло.
А какво може да се каже за брандовете, които не са включени в класацията на брандове за грижовна мода?
В света има хиляди брандове и е възможно в този списък да липсват любимите Ви модни брандове. Работим усърдно, за да добавим възможно най-много брандове през следващите месеци и години. Над 1550 модни бранда вече са в списъка на “Търговци без ценни кожи”, така че ако искате да ги разгледате, можете да го направите. И отново, за хуманни модни брандове, може да се консултирате и с платформата Good On You.
Действия, които брандовете предприемат в защита на животните
Важно: Класацията на модните брандове е разработена от ЧЕТИРИ ЛАПИ на база публично достъпна информация към съответната дата на проучването. Дадените рейтинги са изчислени въз основа на това ръководство. ЧЕТИРИ ЛАПИ положи необходимите усилия, за да гарантира, че информацията, съдържаща се в класацията е точна и е получена от източници, които ЧЕТИРИ ЛАПИ счита за надеждни. Въпреки това ЧЕТИРИ ЛАПИ не гарантира за точността или пълнотата на тази информация. ЧЕТИРИ ЛАПИ не поема отговорност за по-нататъшното използване на класацията на модните брандове.
Източник
1. Material Innovation Initiative 2022 State of the Industry Report: https://materialinnovation.org/wp-content/uploads/MIC-23-Report-230127-1.pdf
2. Fur Free Retailer, 2024. https://furfreeretailer.com
2. Fur Free Retailer, 2024. https://furfreeretailer.com