КАК ДА НАМЕРИТЕ ДОБЪР ТРЕНЬОР И УЧИЛИЩЕ ЗА ВАШЕТО КУЧЕ
Не всяко училище за кучета е подходящо за Вас и най-добрия Ви четириног приятел
В основата на всяко обучение на кучета трябва да бъде изграждането на добри и близки отношения между човека и кучето, основани на взаимно уважение и доверие. Затова ЧЕТИРИ ЛАПИ препоръчва ненасилствен метод на обучение или така нареченият поощрителен метод, основан на получаването на награда при изпълнение на команда. Методите на обучение, които използват наказания за предизвикване на болка и страх у животното, са не само забранени, но и могат да застрашат доверието на кучето към хората и към неговия водач. Това трябва да бъде основен фактор, когато търсите специалист, който да Ви помогне в обучението на кучето.
Важно е да се помни, че обучението не е само обучение на животното, а и на собственика, особено как да общува с кучето си, когато треньорът го няма - това е ключът към хармоничните отношения между собственика и животното.
Трябва да се чувствате спокойни и уверени по време на тренировките, за да може и кучето да е спокойно и да се учи с желание. Треньорът трябва на първо място да работи с Вас и да ви научи как Вие да обучите Вашия любимец на нещата, които искате. Как да разпознавате езика на тялото му и да разбирате правилно реакциите на кучето. Всяко куче е различно и за това подходът също трябва да е индивидуален.
Как да разпознаете доброто училище за кучета и кога индивидуалното обучение е правилният избор?
Доброто училище работи с добре обучени треньори които могат да реагират в различни ситуации в зависимост от очакванията на стопанина.
Училищата за обучение на кучета често предлагат курсове за специфични спортове за кучета, като например ориентация по миризма или намиране на човек по миризма, ловкост или спускане при нападане. Полезни могат да бъдат и основните курсове за малки кучета, които са насочени към специфичните нужди на настоящия етап от живота им. Уверете се, че групите са малки и че училището за кучета цени благосъстоянието и хармонията на четириногите, а не просто събира всички кучета на едно място. Особено важно е кученцата още от самото начало да получат само положителни преживявания в тренировките и да не изпитат сензорно претоварване или да се изтощават. Търпеливото взаимодействие е от съществено значение и за младите кучета от около петмесечна възраст, които навлизат във фазата на пубертета - тук вълнуващата среда на училището за кучета може да се окаже твърде стресираща за тях.
Ако искате да се справите с определени поведенчески модели, като проява на агресия или страх от определени дразнители (напр. деца, коли или силни шумове), трябва да се консултирате с компетентен треньор на кучета. В най-лошия случай подобни поведенчески проблеми всъщност могат да се засилят, когато Вие и Вашето куче сте претоварени от посещението на училището за кучета и от разсейващите фактори там. В такива случай се препоръчват индивидуални тренировки.
По време на индивидуалната тренировка треньорът има възможност да се съсредоточи изцяло върху екипа човек-куче. Повечето треньори предлагат и домашни посещения.
ОБЪРНЕТЕ ВНИМАНИЕ НА СЛЕДНИТЕ НЕЩА
Когато търсите добър треньор и училище за кучета:
- ЧЕТИРИ ЛАПИ препоръчва треньори на кучета, квалифицирани в съответствие с изискванията за хуманно отношение към животните.
- Обучението трябва да е съобразено със закона за защита на животните: Треньорът не бива да работи по агресивен начин с натиск, плашещи или наказателни методи - нито физически (викане, натискане, побутване), нито с помощни средства (напр. нашийници или каишки, които задушават/затягат, тренировъчни дискове или електрически нашийници). Кучето не трябва да се плаши или да изпитва болка в нито една ситуация на обучение.
- Работата не е насилствена и използва положително насърчаване на правилното поведение (лакомства, игри, похвали и др.).
- Треньорът на кучета трябва да се отнася, както към кучето, така и към собственика по приятелски, учтив и признателен начин.
- Добрите треньори отдават огромно значение на това да се изследва причината за проблема, а не само да се "борят" с проявените симптоми. Например, проявата на агресивна реакция към каишката никога не трябва да се преодолява чрез дърпане, бутане или разтрисане на кучето. За да се постигне устойчив процес на обучение, първо трябва да се открие причината за тази агресия и кои конкретни стимули я предизвикват. Само ако знаете това и разбирате мотивацията на кучето за нея, можете да работите върху подходящи решения, като обучение на алтернативни поведения (например "какво трябва да направи кучето вместо това?").
- Препоръчително е да се използва подходящ нагръдник, а за кучета, които вече са се научили да ходят на свободен повод, е възможно да се използва широк, мек нашийник.
- Треньорът трябва да се запознае внимателно със здравословното състояние на кучето, преди началото на обучението.
- Треньорът на кучета трябва да обясни как да се структурира по-нататъшното обучение на малки, разбираеми стъпки и да предложи интензивна подкрепа, особено в началото, ако е необходимо. Познанията му трябва да са актуални.
- Между упражненията трябва да се правят достатъчни почивки, да се отчитат симптомите на стрес при кучетата и ако е необходимо, обучението да се прекрати, ако животното не се чувства добре или е претоварено.
Кучетата процъфтяват когато се учат по положителен начин, в среда, която е възможно най-малко стресираща, разсейваща и без принуда. Добрите треньори на кучета и училища за кучета, отдават голямо значение на това. Обучението, базирано на награди, при което се използват практики като похвала, лакомства и игра за засилване на желаното поведение, подпомага силната връзка и доверието между човека и животното.
За разлика от тях, методите базирани на омраза застрашават психическото и физическото здраве на кучетата. Последиците варират от повишен стрес и поведение, свързано със стреса, до нарушения в обучението, представянето и негативни емоционални реакции като тревожност, депресивни състояния и агресия.
Източник
2. Ziv G. The effects of using aversive training methods in dogs—A review. Journal of Veterinary Behavior: Clinical Applications and Research. 2017;19:50–60. doi:10/gg6qpx
3. Vieira de Castro AC, Barrett J, de Sousa L, Olsson IAS. Carrots versus sticks: The relationship between training methods and dog-owner attachment. Applied Animal Behaviour Science. 2019;219:104831. doi:10.1016/j.applanim.2019.104831
4. Vieira De Castro AC, Fuchs D, Morello GM, Pastur S, De Sousa L, Olsson IAS. Does training method matter? Evidence for the negative impact of aversive-based methods on companion dog welfare Walsh CJ, editor. PLOS ONE. 2020;15(12):e0225023. doi:10.1371/journal.pone.0225023
5. Arhant C, Bubna-Littitz H, Bartels A, Futschik A, Troxler J. Behaviour of smaller and larger dogs: Effects of training methods, inconsistency of owner behaviour and level of engagement in activities with the dog. Applied Animal Behaviour Science. 2010;123(3–4):131–142. doi:10.1016/j.applanim.2010.01.003
6. Casey RA, Naj-Oleari M, Campbell S, Mendl M, Blackwell EJ. Dogs are more pessimistic if their owners use two or more aversive training methods. Scientific Reports. 2021;11(1):19023. doi:10.1038/s41598-021-97743-0
7. Deldalle S, Gaunet F. Effects of 2 training methods on stress-related behaviors of the dog (Canis familiaris) and on the dog-owner relationship. Journal of Veterinary Behavior: Clinical Applications and Research. 2014;9(2). doi:10/gg6qkw
8. Arhant_Mensch-Hund-Interaktionen im Training und deren mögliche Auswirkungen auf den Hund.pdf.
9. Riemer S, Ellis SLH, Thompson H, Burman OHP. Reinforcer effectiveness in dogs—The influence of quantity and quality. Applied Animal Behaviour Science. 2018;206. doi:10/gd46ht
10. Guilherme Fernandes J, Olsson IAS, Vieira de Castro AC. Do aversive-based training methods actually compromise dog welfare?: A literature review. Applied Animal Behaviour Science. 2017;196. doi:10/gchx4d
11. Rooney NJ, Cowan S. Training methods and owner–dog interactions: Links with dog behaviour and learning ability. Applied Animal Behaviour Science. 2011;132(3–4):169–177. doi:10.1016/j.applanim.2011.03.007
12. Hiby EF, Rooney NJ, Bradshaw JWS. Dog training methods: their use, effectivenes and interaction with behaviour and welfare. Animal Welfare. 2004;13(1997):63–69.