ЧЕТИРИ ЛАПИ с проучване за мулезирането на вълна в спортната модна индустрия
Докладът разкрива, че най-голямата световна спортна марка Nike не предприема действия към използването на по-устойчиви материали
ЧЕТИРИ ЛАПИ направи проучване на вълната, използвана от десетите най-големи спортни модни марки с фокус върху лидерите - Nike, Adidas и Puma, които заемат една трета от пазара в индустрията.
Лабораторни тествания, проучвания и анализ върху политиката на Nike относно хуманното отношение, показват, че компанията не предприема сериозни действия, за да помогне премахването на процеса “мулезиране”. Nike твърди, че подкрепя използването на друг вид вълна, която изключва прилагането на жестоката процедура, но не въвеждат промени за разлика от конкурентите си, които вече направиха първите стъпки в тази посока.
“Марките, които използват мериносова вълна в продуктите си, без тя да отговоря на основните стандарти - хуманно отношение към животните и сертификат за страна на произход, не могат да получат статут на подкрепящи премахването на процеса “мулезиране”. За да остане тази жестока практика в историята е време спортната модна индустрия да положи повече усилия, за да подкрепи използването на по-устойчиви материали и да сложи край на страданията на животните.”
- Ребека Пикалло Гил, ръководител на кампанията за вълна на ЧЕТИРИ ЛАПИ
Основни факти от доклада за процеса “мулезиране” в спортната модна индустрия
- 80% от мериносовата вълна, която се произвежда за световния пазар идва от Австралия.
- По-голямата част от нея (~86%) е австралийска вълна, която се произвежда чрез процеса “мулезиране”.
- 90% от австралийската вълна, която се изнася се обработва в Китай - най-голямата страна за обработка на вълна. От там Nike се снабдява с мериносова вълна за производството на продуктите си.
- През 2020г. световният пазар за спортни облекла беше оценен на повече от 160 милиарда долара.
- Според данни на Fortune Business Insights се очаква тази цена да достигне 267 милиарда долара до 2028г. Над една трета от него е съставена само от три марки: Nike, Adidas и Puma.
- Лабораторни проучвания и анализ на политика на Nike показаха, че световният лидер в спортната модна индустрия не предприема действия, за да премахне “мулезирането”.
Доклад на ЧЕТИРИ ЛАПИ за вълната в световната спортна модна индустрия
Международната организация за защита на животните ЧЕТИРИ ЛАПИ направи проучване на вълната, която се използва от десетте най-големи модни спортни марки с фокус над лидерите - Nike, Adidas и Puma, които заемат една трета от пазарна в индустрията. Adidas и Puma вече започнаха преход към употребата на друг вид вълна, която не се добива чрез “мулезиране”, но Nike все още не въвежда промени.
Въпроси и отговори за процеса “мулезиране” и спортната модна индустрия
Научете повече за основните проблеми и за какво се бори ЧЕТИРИ ЛАПИ
Какво представлява процеса “мулезиране”?
Мулезирането е хирургическа процедура, която често се прилага в индустрията с вълна. По време на тази жестока манипулация, освен вълната се отрязва и голяма част от кожата на задната част на овцете, без прилагането на средства за облекчаване на болката за животните. Вече съществуват безболезнени решения. Голям брой модни марки подкрепят и се застъпват за по-строги мерки за проследяването на произхода на вълната. Въпреки това, някои от тях, все още не гарантират такава прозрачност, която цели да спре използването на вълна, която се добива чрез мулезиране и да установи по-хуманно към животните.
Знаете ли колко от вълната, използвана за направата на спортни облекла се добива чрез процеса “мулезиране”?
Мериносовата вълна се счита за висококачествен материал, който става все по-популярен и търсен в спортната модна индустрия. Благодарение на ключовите си характеристики - финост, еластичност, антимикробни свойства и термо регулация тя се използва за направата на много дрехи, сред които - йога клинове, тениски за велосипедисти, спортни панталони и сутиени, както и още много други. Австралийската компания “Woolmark” популяризира използването на влакна, които влизат в категорията висококачествени и са с хуманно отношение към животните. Около 80% от мериносовата вълна, която се произвежда за световния пазар идва от Австралия.
Знаете ли от къде идва вълната, използвана за направата на вашите дрехи?
Австралия е водещият производител на вълна в света. По-голямата част от нея - 90% отива в Китай, където се обработва. Именно от там идва и вълната, която Nike използва за създаването на продуктите си. Обикновено вълната, която идва от Китай е смесица от много видове материали, в зависимост от желанията на марката. Когато процесът на произход и обработка не се проследява често се случва вълна, която не е произведена чрез “мулезиране” да се смеси с такава, която е.
Какво цели докладът на ЧЕТИРИ ЛАПИ?
"Докладът за първи път разкрива голямата употреба на вълна, която се добива чрез мулезиране в спортната модна индустрия. На този етап Nike не планира да премахне мулезираната вълна от продуктите си. Това, че компанията не разполага с информация от къде идват материалите, които използват, не означава, че не трябва да поеме отговороност те да са хуманни към животните. Липсата на отговор от къде идва тяхната вълна подчертава нуждата от прозрачност на снабдителния процес. "
- Ребека Пикалло Гил, ръководител на кампанията за вълна на ЧЕТИРИ ЛАПИ
Как ЧЕТИРИ ЛАПИ помага за премахването на “мулезирането” в спортната модна индустрия?
Чрез Вашата подкрепа, работата ни с партньорски организации и самата модна индустрия ЧЕТИРИ ЛАПИ помага ефективно за установяването на промени, които защитават по-хуманното отношение към животните. От 1998г. се борим за животните, които са подложени на мъчения заради ценните си кожи. Съвсем скоро публикувахме списък с над 260 модни марки, които имат приети политики против използването на процеса “мулезиране” за продуктите им. Над 40 от тях също изпратиха и отворено писмо към австралийската вълнена индустрия, в която призовават за прекратяването на процеса чрез общи усилия.
Време е и Nike да направи промяна
Без спазването на основни стандарти, които да гарантират произхода на вълната, която Nike използва, е много вероятно тя да е получена именно чрез процеса “мулезиране”. Със съществуващите устойчиви решения не е нужно тази жестока процедура да продължи да се извършва. Nike може да се превърне в пионер в модната индустрия и като намали и замени материалите, които използва с нови, по-хуманни. На база ресурсите, с които разполага Nike преходът към вълна, която не се добива чрез “мулезиране” е лесна за изпълнение стъпка.
Все повече потребители призовават модните марки да бъдат по-отговорни към хуманното отношение към животните в индустрията. Много от марките започнаха преход към използването на по-устойчиви материали. Призоваваме и Nike да се присъедини към тях #StopCruelWool
*Важно: Призивът до Nike да спре използването на вълна, която се добива чрез “мулезиране” не означава, че в процеса на производство няма други проблеми, свързани с хуманното отношение към животните. Съществуват още, но “мулезирането” е най-голямата и болезнена хирургическа манипулация, която се прилага на животните. Процесът започва да се осъществява за първи път преди 100 години, с цел защита против развитието на миаза - инфекция на кожата, причинена от ларви на определени видове мухи. Вече обаче съществуватт безболезнени и устойчиви решения и той е напълно ненужен. Прекратяването на процеса “мулезиране” ще помогне за подобряването на живота на хиляди овце, но са нужни още промени преди проблема с по-хуманното отношение към овцете да бъде решен напълно.