ЧЕТИРИ ЛАПИ: Жестоката търговия с кученца процъфтява във Фейсбук и Инстаграм
Проучвания на международната организация за защита на животните разкриват процъфтяваща търговия с кученца в социалните мрежи в цяла Европа в нарушение на правилата и политиките на “Мета”, на националното и европейското законодателство
Според разследване на международната организация за защита на животните ЧЕТИРИ ЛАПИ, социалните мрежи Фейсбук и Инстаграм, собственост на “Мета”, са се превърнали в атрактивна платформа за неетични търговци на кученца от цяла Европа. Безскрупулните продавачи успяват да заобиколят политиките на “Мета” и регулациите на държавите от ЕС за продажба на кученца - привидно без да се сблъскват с последиците от своите действия. ЧЕТИРИ ЛАПИ настоява за незабавно спиране на обявите за продажба на кучета в платформите на социалните мрежи, собственост на “Мета”, докато не се осигурят механизми за по-строго наблюдение, контрол и регулации, които да ограничат страданието на кученцата, търгувани онлайн в цяла Европа.
От септември 2023 г. до юни 2024 г. ЧЕТИРИ ЛАПИ проведе мащабно проучване, в рамките на което бяха разгледани реклами за кучета, акаунти и групи във Фейсбук и Инстаграм на лица, които не могат да бъдат проверени като легитимни физически магазини или регистрирани развъдници.
Беше анализирано съдържание от Австрия, България, Франция, Германия, Нидерландия, Швейцария и Обединеното кралство и разследващите откриха над сто групи във Фейсбук и над петдесет акаунта в Инстаграм, съдържащи обяви за кучета от непроследими лица. През юни 2024 г. общата аудитория на проучените групи във Фейсбук надхвърля 600 000 членове, включително продавачи и потенциални купувачи. Търговията с животни от частни лица, обаче, е явно нарушение на собствените правила и политики на “Мета”.
В България, в 36 от 40-те идентифицирани групи във Фейсбук (91%) са открити обяви за кученца, които вероятно са от частни търговци. Общата аудитория на всички групи с частни обяви за кученца е над 218 000 членове.
Резултатите от проучването в България поставят акцент върху следните измамни методи и незаконни практики:
- Продажба от нерегистрирани развъдници: Повечето профили, които публикуват обяви за кученца не предоставят информация, която да потвърди, че те са свързани с легитимен развъдник. Въпреки че в някои от групите са открити скорошни обяви, публикувани от профили, които твърдят, че са регистрирани развъдници, след допълнителна проверка в националния регистър за регистрираните развъдници на кучета това не се потвърждава.
- Прекалено малка възраст: Много от кучетата се предлагат за продажба на прекалено ранна възраст, като някои от тях са само на 30 дни, въпреки че по закон минималната възраст за продажба на куче е 8 седмици.
- Директна реклама на кученца: Някои продавачи на кученца не полагат усилия да прикрият дейността си, като предоставят телефонни номера и други данни, които ясно показват, че кучетата са за продажба. В няколко от Фейсбук групите откриваме дори правила, в които се посочва, че е забранено да се продават домашни любимци във Фейсбук. Тези правила обаче не се спазват от членовете, а модераторите - не премахват съдържанието.
- Използване на средства за прикриване на търговски дейности в социалните медии: Някои от методите включват избягване на изрични термини за продажби, описания на групи, в които членовете са инструктирани кои думи да избягват в постовете си, и говорене на кодиран език, като се разчита на използването на различни емоджита и хаштагове, за да се прикрият реалните намерения. Продавачите също често пренасочват потенциалните купувачи към лични съобщения и телефонни обаждания, за да запазят своята поверителност и да избегнат проследяване.
ЧЕТИРИ ЛАПИ докладва на “Мета” извадка от публикации, групи, профили и реклами, следвайки насоките им за докладване на подозрителна дейност. Въпреки това, едва 3% от докладваното съдържание във всички държави, участващи в проучването, бе премахнато. Що се отнася до България, от 16 подадени сигнала за нередност, на нито един не беше отговорено с премахване на съдържанието.