Two french bulldogs puppies

ЧЕТИРИ ЛАПИ: Жестоката търговия с кученца процъфтява във Фейсбук и Инстаграм 

Проучвания на международната организация за защита на животните разкриват процъфтяваща търговия с кученца в социалните мрежи в цяла Европа в нарушение на правилата и политиките на “Мета”, на националното и европейското законодателство 

2.9.2024

Според разследване на международната организация за защита на животните ЧЕТИРИ ЛАПИ, социалните мрежи Фейсбук и Инстаграм, собственост на “Мета”, са се превърнали в атрактивна платформа за неетични търговци на кученца от цяла Европа. Безскрупулните продавачи успяват да заобиколят политиките на “Мета” и регулациите на държавите от ЕС за продажба на кученца - привидно без да се сблъскват с последиците от своите действия. ЧЕТИРИ ЛАПИ настоява за незабавно спиране на обявите за продажба на кучета в платформите на социалните мрежи, собственост на “Мета”, докато не се осигурят механизми за по-строго наблюдение, контрол и регулации, които да ограничат страданието на кученцата, търгувани онлайн в цяла Европа. 

От септември 2023 г. до юни 2024 г. ЧЕТИРИ ЛАПИ проведе мащабно проучване, в рамките на което бяха разгледани реклами за кучета, акаунти и групи във Фейсбук и Инстаграм на лица, които не могат да бъдат проверени като легитимни физически магазини или регистрирани развъдници. 

Беше анализирано съдържание от Австрия, България, Франция, Германия, Нидерландия, Швейцария и Обединеното кралство и разследващите откриха над сто групи във Фейсбук и над петдесет акаунта в Инстаграм, съдържащи обяви за кучета от непроследими лица. През юни 2024 г. общата аудитория на проучените групи във Фейсбук надхвърля 600 000 членове, включително продавачи и потенциални купувачи. Търговията с животни от частни лица, обаче, е явно нарушение на собствените правила и политики на “Мета”.  

„Жестоката търговия с кученца процъфтява във Фейсбук и Инстаграм. “Мета” може и да е предприела стъпки за забрана на продажбата на кучета в своите платформи, но недостатъчното им прилагане оставя широко отворена вратата за незаконната търговия и жестоките развъдни практики. Незаконните развъдчици упражняват търговска дейност пред очите на всички, без да се страхуват от последици.  Призоваваме “Мета“ да предприеме незабавни действия и да спре напълно търговията с кученца във Фейсбук и Инстаграм, докато не бъде въведено решение за пълно проследяване на продавачите и домашните любимци.“

казва Ник Уестън, ръководител на кампаниите за животни-компаньони в ЧЕТИРИ ЛАПИ.

В България, в 36 от 40-те идентифицирани групи във Фейсбук (91%) са открити обяви за кученца, които вероятно са от частни търговци. Общата аудитория на всички групи с частни обяви за кученца е над 218 000 членове.    

Резултатите от проучването в България поставят акцент върху следните измамни методи и незаконни практики: 

  • Продажба от нерегистрирани развъдници: Повечето профили, които публикуват обяви за кученца  не предоставят информация, която да потвърди, че те са свързани с легитимен развъдник. Въпреки че в някои от групите са открити скорошни обяви, публикувани от профили, които твърдят, че са регистрирани развъдници, след допълнителна проверка в националния регистър за регистрираните развъдници на кучета това не се потвърждава. 
  • Прекалено малка възраст: Много от кучетата се предлагат за продажба на прекалено ранна възраст, като някои от тях са само на 30 дни, въпреки че по закон минималната възраст за продажба на куче е 8 седмици.  
  • Директна реклама на кученца: Някои продавачи на кученца не полагат усилия да прикрият дейността си, като предоставят телефонни номера и други данни, които ясно показват, че кучетата са за продажба.  В няколко от Фейсбук групите откриваме дори правила, в които се посочва, че е забранено да се продават домашни любимци във Фейсбук. Тези правила обаче не се спазват от членовете, а модераторите - не премахват съдържанието. 
  • Използване на средства за прикриване на търговски дейности в социалните медии: Някои от методите включват избягване на изрични термини за продажби, описания на групи, в които членовете са инструктирани кои думи да избягват в постовете си, и говорене на кодиран език, като се разчита на използването на различни емоджита и хаштагове, за да се прикрият реалните намерения. Продавачите също често пренасочват потенциалните купувачи към лични съобщения и телефонни обаждания, за да запазят своята поверителност и да избегнат проследяване.  

 

ЧЕТИРИ ЛАПИ докладва на “Мета” извадка от публикации, групи, профили и реклами, следвайки насоките им за докладване на подозрителна дейност. Въпреки това, едва 3% от докладваното съдържание във всички държави, участващи в проучването, бе премахнато. Що се отнася до  България, от 16 подадени сигнала за нередност, на нито един не беше отговорено с премахване на съдържанието.  

 

Социалните мрежи срещу реалността

Социалните мрежи срещу реалността

Вижте целия доклад тук

French bulldog puppies

Призовете Мета да сложи край на жестоката търговия с кученца


ПОДПИШЕТЕ СЕГА

Сподели сега

Търсене