Доклад на ЧЕТИРИ ЛАПИ разкрива шокиращи резултати за незаконната търговия с кученца в Европа
Идентификацията, регистрацията и минималната възраст за продажба на кученца са масово пренебрегнати в България
Новo проучване на ЧЕТИРИ ЛАПИ разкрива как в нарушение на законовите изисквания, 60% от кученцата в България се продават без микрочип и паспорт. Половината от закупените кученца са на възраст от шест седмици или още по-малки, когато все още трябва да бъдат с майките си.
За да изследва въздействието на пандемията от COVID-19 върху тенденциите при купуването на кученца, както и многото рискове, пред които са изправени купувачите при закупуване на кученце онлайн, в началото на 2022 г. ЧЕТИРИ ЛАПИ поръча проучване, проведено от изследователската агенция Savanta в седем европейски страни, включително България.
Безпрецедентното търсене по време на пандемията от COVID-19 подхранва незаконната търговия с кученца в цяла Европа, която причинява страданието на милиони кученца всяка година. Данните, събрани от проучването в България, показват шокиращо потъпкване на законовите изисквания:
- Само 40% от анкетираните казват, че кученцето им е било микрочипирано и регистрирано преди продажбата. От всички държави, участвали в проучването, България се отличава като страната с най-голям дял неидентифицирани и нерегистрирани кучета, продавани онлайн, въпреки ясната правна рамка.
- Половината от кученцата (50%) са закупени на възраст 0-6 седмици, което е незаконно. Това компрометира значително здравето и социализацията на кученцата до края на техния живот.
- Само 15% от купувачите казват, че са купили кученцето си от регистриран развъдник.
- Повечето кученца са рекламирани в социалните медии (51% общо, 35% от тях във Facebook) и в уебсайтове (29%).
„За да се подпомогне борбата с незаконната търговия с кученца онлайн, продавачът трябва да бъде проверен от сайтовете за обяви, заедно с данните за микрочипа на кученцата, които продава. В допълнение, социалните медийни платформи трябва правилно да прилагат своите забрани за продажба на животни, като е необходимо законодателство за защита на животните, продавани онлайн във всички изследвани страни.“ казва Джули Сандърс, директор „Животни-компаньони“ в ЧЕТИРИ ЛАПИ.
Прекарването на повече време у дома около пандемията определено е оказало влияние върху закупуването на кученце, предимно онлайн, чрез социални медии и уебсайтове. Въпреки че основните причини за покупка са желанието да се грижат за кученце и такива, свързани с децата, кученцата са избирани въз основа на това как изглеждат, като външният им вид е водещ фактор. Те често са купувани бързо и твърде малки онлайн, без адекватно проучване. Това прави потенциалните нови собственици уязвими към измами и води до закупуване на твърде малки кученца, без документи, от нерегистрирани развъдници и/или продавачи.
Кампанията на ЧЕТИРИ ЛАПИ Малко.Бързо.Болно. цели да достигне до потенциални купувачи и да им покаже рисковете, свързани с незаконната търговия, както и да предостави информацията и ресурсите, от които хората се нуждаят, за да си купят кученце по отговорен и безопасен начин.
ЧЕТИРИ ЛАПИ стои зад каузата “Осинови, не купувай” в стремеж това да се превърне в тенденция и за България. Най-добрият начин да помогнем на куче в нужда е да го осиновим от местен приют. Взимайки куче от приют, например, не само ще помогнем на него, но и ще вземем животното с изрядни документи, кастрирано, ваксинирано, чипирано и ще имаме идея за характера и навиците му.
За проучването :
Проучването е проведено от изследователската агенция Savanta в началото на 2022 г., в седем европейски държави, в които ЧЕТИРИ ЛАПИ има офис: Австрия, Белгия, България, Германия, Холандия, Швейцария и Великобритания. Всички респонденти са хора, които са закупили кученце от началото на пандемията през март 2020 г. до февруари 2022 г., като в седемте държави са анкетирани 2250 човека.