ЧЕТИРИ ЛАПИ представя Доклад за жестокото производство на вълна за спортната модна индустрия
Най-големият производител Nike не предприема действия за използването на по-устойчиви материали
Ново проучване на международната организация ЧЕТИРИ ЛАПИ на тема “Употребата на мериносова върна в спортните облекла” сочи, че десетте най-големи световни спортни марки продължават да използват мериносова върна за производството на някои от продуктите си. Това, което много потребители не знаят обаче е, че тези продукти често не са сертифицирани и в повечето случаи са създадени от мулезирана вълна. От години съществуват безболезнени решения, но жестокият метод, по време на който голяма част от кожата от задната част на овцете се изрязва, продължава да се прилага.
В доклада особено се откроява световният лидер в производството на спортни облекла - Nike. Двата му основни конкурента Puma и Adidas започват преход към изцяло използването на сертифицирана вълна до 2025г. и 2030г. за разлика от Nike, които не са предприели стъпки към използването на по-устойчиви материали. ЧЕТИРИ ЛАПИ призовава компанията да предприеме тази важна стъпка към по-хуманно отношение към животните и да спаси живота на милиони овце, които всяка година са подложени на огромно страдание и болка.
От години модната спортна индустрия се възползва от ключовото предимство на вълната като материал, който може да топли и охлажда едновременно. Мериносовата вълна се използва за направата на много продукти - йога клинове, тениски за велосипедисти и спортни панталони. С нарастването на популярността на мериносовата вълна от началото на пандемията, се увеличава и отговорността на производителите за хуманно отношение към животните
Мулезирането е системен проблем
ЧЕТИРИ ЛАПИ предостави вълнени проби от различни компании на независима лаборатория във Великобритания, за да ги изследва. Според най-големия снабдител - Австралия, влакната на истинската мериносова вълна не трябва да имат среден диаметър под 22 микрона. Всички изследвани проби са били в тази стойност, което означава, че най-вероятно съдържат именно такъв материал. При липса на проследимост на процеса на снабдяване и само 14% вълна, произведена без мулезиране, рисковете и проблемът с нехуманно отношение са очевидни.
“Мулезирането е проблем, който засяга цялата индустрия. Като световен лидер Nike, има възможност да заема ясно позиция за по-хуманното отношение към животните и да окаже влияние върху индустрията, добавя още Ребека Пикалло Гил
Предистория
ЧЕТИРИ ЛАПИ от години работи за прекратяването на жестоката процедура “мулезиране”. През 2021г. над 30 световни модни марки изпратиха отворено писмо до австралийската вълнена индустрия с призив да се сложи край на прилагането му върху овце, които са само на няколко седмици. Австралия е единствената страна, в която все още се практикува мулезирането. По време на тази болезнена процедура, освен вълната се отрязва и голяма част от кожата на задната част на овце на възраст между 2 и 10 седмици, без прилагането на средства за облекчаване на болката за животните. Този процес причинява стрес, страх и изключително силна болка, която може да продължи с дни. Налични са устойчиви решения, сред които е преминаването към други породи овце, които са по-неподатливи към развитието на инфекции. За да се избегне използването на жестоки методи, съществуват и сертификати, чрез които може да се проследи пътя на вълната чак до фермите за отглеждане на овце.