Големи имена в модата биват оценявани заради въздействието им върху животните
Хуманното отношение към животните е на дневен ред за много модни марки, но преминаването от изявление към действие е следващата важна стъпка
Световната организация за защита на животните ЧЕТИРИ ЛАПИ публикува третото издание на доклада "Хуманно отношение към животните модата". В доклада се подчертава как индустрията се стреми към хуманно отношение към животните и се предлага къде усилията на индустрията могат да бъдат приоритизирани, за да се постигне максимален напредък, като същевременно се подкрепят целите за устойчивост на индустрията.
ЧЕТИРИ ЛАПИ си партнира с платформата за оценка на устойчива мода “Good On You”, за да оцени въздействието върху животните на 100 модни марки, от 15 държави, в 9 пазарни сегмента, включително луксозна, спортна и бърза мода.
В доклада сред най-добре оценените марки са Patagonia, Stella McCartney и ARMEDANGELS, докато луксозните гиганти Prada и Hermès са сред най-зле оценените марки през 2023 г.
G-Star RAW (най-ангажирана модна марка според PAWSome) и Missguided (най-усъвършенствана модна марка според PAWSome) са сред петте носители на наградите PAWSome за марки, които са постигнали най-значителен напредък в областта на хуманното отношение към животните.
Докладът разкрива, че нарастващият брой избрани модни марки са постигнали голям успех в подобряването на отношението към животните. От 2021 г:
- броят на марките с нови политики за хуманно отношение към животните се е увеличил с 12%;
- три от всеки седем марки, които са използвали кожа, са преустановили използването й;
- 17% от марките са подобрили оценката си за хуманно отношение към животните с такава в по-висока категория.
По-голямото внимание, което марките отделят на по - доброто отношение към животните, не е изненада, като се има предвид нарастващото търсене от страна на потребителите на мода с по-високо ниво на хуманно отношение към четириногите и използване на материали без животински произход. През 2021г. проучване на YouGov установи, че 37% от потребителите предпочитат една модна марка пред друга, ако тя приоритизира хуманното отношение към животните, поради нарастващата осведоменост на потребителите относно жестокостта към животните в модата.
Заедно с повишената информираност на потребителите, сертификатите се превърнаха във важен инструмент за марките, с който демонстрират нарастващата си ангажираност за хуманното отношение към животните. Макар, че само 10% от оценяваните от нас марки потвърдиха използването на напълно сертифицирани материали от всички "конвенционални" видове (вълна, пух, кашмир, алпака и мохер), този процент е малко по-висок за вълната - най-често използваният материал от животински произход - а 38% от марките споделиха отдадеността си за напълно сертифицирана вълна, която не е от мулезиране.
Освен това 5% от оценяваните от нас марки потвърдиха своята ангажираност за постигане на пълна проследимост на кожата, която използват (вторият най-често използван материал от животински произход), а 2% споделиха, че са фокусирани върху пълното сертифициране на използваната от тях кожа по стандартите за говеждо месо, млечни продукти или биологични продукти, с по-добре определени минимални изисквания (въпреки, че не изключват всички жестоки практики).
Тъй като 72% от оценяваните марки имат политики за хуманно отношение към животните, нашият доклад показва, че това вече е на дневен ред за много модни компании. Усилията им обаче трябва да продължат, за да може промяната за животните да се случи по-бързо. При положение, че всяка година жертва на модата стават пет милиарда животни, превръщането на политиката в действителност е следващата важна стъпка за модната индустрия.
Нашето проучване показа, че повечето от оценяваните от нас марки все още не са проследили своите вериги за доставки до етапа на суровините. Въпреки, че строгите изисквания за проследяване на сертификатите за хуманно отношение към животните позволяват на марките да бъдат по-прозрачни, само 9% от оценяваните марки са сертифицирали над 50% от материалите си от животински произход.
В същото време модните марки са изправени пред нарастващ натиск да намалят въглеродните си емисии, да опазват биоразнообразието и да подкрепят усилията на индустрията за драстично намаляване на производството и оставане в планетарните граници. Спазването на тези граници е от особена важност, тъй като прекрачването им поставя в риск саморегулацията на климата, биоразнообразието, прясната вода и т.н. Затова отделянето от животновъдството и намаляване на използването на материали от животински произход играе ключова роля. Въпреки това само 3% от оценяваните от нас марки разкриха, че имат за цел да редуцират използването на материали от животински произход.
Предвид факта, че индустрията трябва да се отнася още по-сериозно към целите си за екологична устойчивост, къде могат модните марки да насочат усилията си, за да увеличат максимално въздействието, както върху животните, така и върху планетата?
Последният доклад на ЧЕТИРИ ЛАПИ показва, че хуманното отношение към животните вече е на дневен ред за много модни марки. Но превръщането на тези намерения в действие е следващата важна стъпка. За третото издание на нашия доклад си партнирахме с Good On You, за да оценим 100 международни марки по отношение на техния напредък в областта на по - доброто отношение към животните. Търсенето на мода с високо ниво на хуманност и без използване на материали от животински произход нараства бързо и все повече марки (72%) имат политики за хуманно отношение към животните. Въпреки това, само 9% от марките са сертифицирали голяма част от материалите от животински произход. Модните марки трябва да предприемат повече действия, за да гарантират по - добро отношение към животните в своите вериги за доставки.